Mjesto gdje knjige postaju život...

Recenzija : Nesavršeni

Recenzija : Nesavršeni

Svim je gastrofilima i vjernim pratiteljima kulinarskih emisija vjerojatno dobro poznat trenutak u kojem Ted Allen, voditelj poznatog Food Networkovog showa natjecatelju, s podsmijehom prošaranim žaljenjem, kaže You’ve been chopped. Otpali ste, niste dovoljno dobri. Nesavršeni ste. I gore od toga. Vaša se nesavršenost, kao i vaše nesavršeno pripremljeno jelo, na pladnju nudi gledateljima širom svijeta. Simboličkim presijecanjem nožem u jednom ste trenu obilježeni.

Srećom, televizijska industrija, kao i njeni konzumenti, vrlo brzo kreću u potragu za novim nesavršenim. Onaj prethodni postaje lanjski snijeg, jučerašnja vijest na čiju sudbinu više nitko ne obraća pozornost. Osim njega samog. A on ili ona? Krene dalje kao da se ništa nije dogodilo ili još dugo na sebi osjeća biljeg sramotnog izbacivanja. I misli da gore od sramoćenja pred višemilijunskom publikom nije mogao proći. I ne zna koliko je u krivu.

Nađe li se taj nesavršeni kojim slučajem među policama knjižare ili mjesne knjižnice, razuvjerit će ga, ni manje ni više, Cecelia Ahern svojim novim romanom o „pravim“ Nesavršenima. Poklonici nježne, romantične literature, ljubavnih romana s primjesama fantastičnih elemenata i vrlo osobitog, tečnog i upečatljivog pripovjednog stila autoricu su upamtili kao majstoricu žanra. Štoviše, za nju se u popularnoj književnosti otvorila posebna niša bajki za odrasle. I tako su čitatelji,  kroz dvanaest romana navikavani na nježno i opuštajuće, najčešćeš ljubavno štivo, s trinaestim doživjeli šok. I to onaj najpozitivnije vrste.

Nesavršeni nisu samo tematski iskorak u Aherničinu opusu. Ovim se romanom autorica obraća nešto mlađoj publici no što smo to od nje navikli, a stvorivši lik Celestine North mladim je čitateljima pružila literarni uzor za čijim će se primjerom moći povesti. Svjesni cijene koju će za to, nesumnjivo, platiti.

Celesstine živi savršen život u savršenom društvu. Doista savršenom. Savršenom do razine koja nesavršenost traži, obilježava i gotovo kirurški odstranjuje. Poput Choppedova noža. Samo trajno. Ne odsjeca već žigoše, a lokacija žiga ovisi o počinjenom prijestupu. Kako bilo , jednom obilježeni, svoju nesavršenost morate neprekidno stavljati pod nos društvu. Kao podsjetnik. Kao upozorenje. Kao opomenu.

No djevojku poput Celestine, čiji je život posve savršen, takvo što ne zabrinjava. Ne tiče je se. sve dok je se ne počne i previše doticati. Sve dok ne biva uvučena u najveću spletku što ju je društvo kojim upravlja Vijeće osmislilo. Ne zato što je pogriješila ili u nešto prevarom uvučena. Zato što se usudila pokazati ljudskost i pomoći. A neki ljudi, dobro to znamo, pomoć ne zaslužuju.

Kulisu za priču Nesavršenih autorica je postavila nalik kulisama televizijskih serijala o životu u predgrađu. Prekrasno je, bajkovito i idilično, travnjak uvijek pokošen, zavjese uvijek uštirkane, a obitelji uvijek sretne. No osjećate pukotine. Te se pukotine, što se priča dalje razvija, pretvaraju u provalije.

U jednu je takvu provaliju društvo gurnula i Cecelia Ahern. Gotovo kao da svakom stranicom ovog romana pita koliko nisko moramo pasti prije no što ustanemo, koliko duboko u apatiju moramo zagaziti prije nego ustanemo. I ne daje odgovor. Upućuje prijekor. A na to od nje nismo navikli. Poput blage majke kojoj je dozlogrdilo, Cecelia pooštrava ton, ali ne podiže glas. I bez podignute ruke snažno udara posred lica. U središte društva.

Iako se Nesavršeni svrstavaju u red distopijskog romana za mlade, možda bi bolje bilo reći kako je ovo zapravo alegorija društva kakvo i mi danas poznajemo. Društva koje ne prihvaća mane, ne uvažava različitosti, ne priznaje nesavršenosti. I u našem društvu medijska industrija, poput kulinarske, priprema modlice. No umjesto ukusnih slastica, iz njihovih će izaći ukalupljene zvijezde. Savršene, neoštećene pri pečenju. Bez trunke osobnosti. Baš onakve kakve društvo voli obožavati. Ili mrziti. Ovisi o volji i raspoloženju kontrolirane mase. Iste one koju će svaki čitatelj ove književne poslastice naći odbojnom i vrijednom prezira.